Nieuwe verzekeraar voor vrijwilligers: Henner

Voor de vrijwilligers in het European Solidarity Corps voorziet het programma een (aanvullende) verzekering voor ziektekosten. De samenwerking met zo’n verzekeraar gaat periodiek via openbare aanbestedingen. Sinds 2023 werkt de Europese Commissie voor het European Solidarity Corps samen met een nieuwe verzekeraar: Henner. Alle vrijwilligers die hun activiteit starten vanaf 8 februari 2023 zullen verzekerd zijn via Henner. De dekking en principes van de verzekering blijven dezelfde en zijn terug te vinden in de programmagids 2023 ‘Part D’, pg. 78-80.  

Wat betekent dit voor jou als organisatie? 

Mogelijk zal je projecten hebben lopen waarbij vrijwilligers via 2 verschillende verzekeraars zijn gedekt, afhankelijk van de startdatum van hun vrijwilligersactiviteit: beide lopen nog een tijd in parallel. Vrijwilligers die startten vóór 8 februari 2023 blijven verzekerd via Cigna. Vrijwilligers die startten op 8 februari 2023 of later zullen verzekerd zijn via Henner.

Praktisch gebeurt de registratie bij de verzekering automatisch en achter de schermen, op voorwaarde dat je volgende stappen volgt: 

De organisatie die het project binnen het European Solidarity Corps heeft ingediend, registreert de vrijwilliger(s) ten laatste twee weken voor vertrek.  

  • Stuur een aanbod, offer, naar de vrijwilliger in PASS, Placement Administration and Support System. 
  • Zodra de vrijwilliger het aanbod accepteert, ga je als indienende organisatie naar de Beneficiary Module via het Erasmus+ & European Solidarity Corps-Platform. 
  • Importeer de vrijwilliger in de tab ‘participants’. Vul de gegevens van elke vrijwilliger aan in de Beneficiary Module onder ‘participations’, tot de deelname van de vrijwilliger op ‘complete’ staat. Vink het vakje voor de verzekering aan. 

Let op! 

Een keer per week wordt de informatie van de Beneficiary Module naar de verzekeraar verstuurd. Registreer je vrijwilliger(s) dus ten laatste twee weken voor vertrek. 

Houd de gegevens van de vrijwilliger(s) up-to-date in de Beneficiary Module (BM). Als er iets verandert, bijvoorbeeld aan de activiteitsdata, pas die informatie dan aan in de BM. De actuele gegevens worden een keer per week gecommuniceerd tussen de BM en CIGNA. 

Heb je technische problemen met de PASS, neem contact op met JINT of stuur een e-mail naar Voor vragen over de Beneficiary Module kan je bij JINT terecht. 

Meer nieuws

  • di 20 februari 2024

    Problemen bij indiening?

    Help bij computer

    Heb je problemen bij het indienen van je aanvraag? Onder uitzonderlijke omstandigheden aanvaarden we subsidieaanvragen die niet voor 20 februari 2024, 12u via de officiële weg zijn ingediend.

    Lees meer
    wo 7 februari 2024

    Europese verkiezingen

    Op 9 juni is het tijd voor de Europese verkiezingen. Ook Europese vrijwilligers kunnen vanuit België hun stem uitbrengen.

    Lees meer
    di 19 december 2023

    Automatische mails Beneficiary Module

    We kregen enkele bezorgde berichten over automatische emails die verzonden werden vanuit de Beneficiary Module (BM), met verwijzing naar Kwaliteitslabelnummers. Je hoeft met deze mails uit de BM nu niets te doen.

    Lees meer